Uit de nieuwsbrief (sept. 2009)

Het is alweer zeven maanden geleden dat de gasten uit Hospice Arkemheen overgebracht werden naar het nieuwe Hospice Nijkerk. Wat is er veel gebeurd in deze tijd achter de deuren van het monumentale pand aan de Vetkamp. We willen er in deze nieuwsbrief iets over vertellen.

Een kijkje achter de deuren van het nieuwe Hospice Nijkerk aan de Vetkamp

Het is alweer zeven maanden geleden dat de gasten uit Hospice Arkemheen overgebracht werden naar het nieuwe Hospice Nijkerk. Wat is er veel gebeurd in deze tijd achter de deuren van het monumentale pand aan de Vetkamp. We willen er in deze nieuwsbrief iets over vertellen.

Kinderziektes

Ondanks de geweldige inzet van bouwers, installateurs en inrichters, heeft ook het hospice te kampen gehad met kinderziektes.
De voordeurbel (bij de entree aan de achterkant), was niet hoorbaar in de keuken, waar de vrijwilligers zaten. Dit heeft veel frustratie opgeleverd. Zelfs de artsen kwamen bij het keukenraam aankloppen om toegang te verkrijgen tot hun patiënten! Het kon dus gebeuren dat het hospice een telefoontje kreeg van iemand, die bij de voordeur stond te wachten.
Ook had de prachtige glazen voordeur een onpraktisch slot, waardoor de vrijwilligers elke bezoeker moest "uitlaten" en de deur weer achter hem moest sluiten. Het voordeel was wel dat de conditie van de vrijwilligers er op vooruitgegaan is!

Gasten

We hebben tot eind juli aan 25 gasten een "thuis" mogen bieden, waarin zij op professionele wijze verzorgd werden en in alle rust samen met hun geliefden het laatste stukje van hun leven naar eigen wens konden doorbrengen. Het was zelfs mogelijk om als echtpaar samen verzorgd te worden.
De gasten verbleven gemiddeld 23 dagen bij ons in het hospice, wisselend van één dag tot 88 dagen. Van de 25 gasten overleden er 19 in het hospice.
De leeftijd van de gasten varieerde van 42 tot 89 jaar. Tien gasten kwamen uit Nijkerk en de overigen o.a. uit de omliggende gemeenten, zoals Amersfoort, Bunschoten-Spakenburg en Putten.

Medewerkers

Het hospice heeft 74 zeer gemotiveerde zorgvrijwilligers, negen ijverige gastvrouwen, tien behulpzame slaapwachten, tien deskundige verpleegkundigen en drie gepassioneerde coördinatoren. Het is een plezier om met dit team te mogen werken.
De vrijwilligers doen duidelijk meer dan alleen de gasten verzorgen.
Je hoeft maar te roepen: we hebben waszakken nodig en een paar dagen later heeft één van de gastvrouwen acht waszakken gemaakt. Of je spreekt de noodzaak uit van kleine kussensloopjes en even later zijn er tien kunstig gemaakt door een vrijwilliger.
Er is een groepje vrijwilligers bezig om het jaarlijkse uitje te organiseren. Ze zoeken hiervoor zelf sponsors. Met schitterend resultaat!
Een ander groepje onderhoudt het "smoelenboek", waarop een foto van elke medewerker prijkt.
Een vrijwilligster doet veel administratieve klussen voor de coördinatoren en een ander houdt het gedachtenisboek bij en heeft een prachtig album gemaakt van de foto's van de opening.
Alle medewerkers hebben dit jaar, mede door subsidie van de Gemeente Nijkerk, een cursus op het gebied van palliatieve zorg gevolgd of gaan dit nog doen in de tweede helft van dit jaar, ieder op eigen deskundigheidsniveau,

Het werk

Voor de zorgvrijwilligers was het even wennen aan de afstanden, die in het gebouw gelopen moesten worden! Zaten ze in het oude hospice met hun neus letterlijk bovenop de gasten, hier werd aanvankelijk de afstand tot de gasten letterlijk en figuurlijk wel als erg groot ervaren.
Aan de andere kant zien ze het nu als een weldaad om de gasten de privacy te kunnen bieden, die je ze eerder zo gegund had.

Naast de zorgvrijwilliger is er in het hospice een nieuw soort vrijwilliger bijgekomen: de gastvrouw. Ze werkt van 9 - 13 uur, ze beantwoordt de telefoon, doet de deur open voor de bezoekers en voorziet hen van een kopje thee of koffie, verzorgt het wasgoed, doet boodschappen en doet een aantal huishoudelijke taken. Kortom: een hulp, die we niet graag zouden willen missen!

Daarnaast is er een extra medewerkster voor een aantal uren per week. In een gebouw, waar zo intensief geleefd wordt, is veel huishoudelijk werk te doen. Dit kan echter niet allemaal door deze hulp gedaan worden. Dus moeten de vrijwilligers, naast het verzorgen van de gasten, ook schoonmaakwerkzaamheden verrichten.
Het is fijn dat er daarnaast nog twee ramenwas-vrijwilligers zijn, die op eigen initiatief de ramen komen zemen.

Het was een uitdaging om continuïteit van de zorg te waarborgen met een team verpleegkundigen, dat uit alle richtingen van de gezondheidszorg kwam. Gelukkig hebben zij één ding gemeen: affiniteit met palliatieve zorg en zij zullen alles in het werk stellen om de gasten op professionele wijze te verplegen in de terminale fase van hun leven en de familie met raad en daad bij te staan.

De coördinatoren hebben hard gewerkt om alles in goede banen te leiden en waren de vraagbaak voor alle terreinen. Ze hebben ongemerkt zelf ook een dosis technische en organisatorische kennis opgedaan.
Eén van de coördinatoren is gestopt met het werk, maar gelukkig hebben we op zeer korte termijn een nieuwe kunnen vinden.

Er is een klusjesman, die op afroep beschikbaar is om allerhande zaken, zoals dingen ophangen, in elkaar zetten, repareren, enz. op te lossen. Onmisbaar in ons hospice!

Gedragen door Nijkerk

Het is hartverwarmend om te merken dat het hospice, mede door al de genoemde vrijwilligers, gedragen wordt door de bevolking van Nijkerk en omstreken.
Naast de overweldigende opbrengst van de deur-aan-deur collecten in Nijkerk en Putten zijn er diverse winkeliers, die het hospice in natura steunen:

  • we krijgen gratis brood van een bakker,
  • een andere bakker geeft ons gratis koek voor bij de koffie op de avonden voor vrijwilligers,
  • een bloemist schenkt een welkomstboeket voor elke nieuwe gast, die bij ons wordt opgenomen,
  • bij diverse winkeliers konden we gratis voor een x bedrag boodschappen halen
  • we hadden een boodschappenfiets nodig voor de gastvrouw en binnen de kortste tijd kregen we die van een eigenaar van een fietswinkel cadeau!
  • toen misten we nog fietstassen en een fietspomp en ja hoor: even later werden deze geschonken door een andere Nijkerkse fietsenzaak.
  • het tuinonderhoud vindt pro Deo plaats door twee Nijkerkse hoveniersbedrijven.

Kortom: we voelen ons bijzonder gesteund door de bevolking van Nijkerk en omstreken en bevoorrecht dat we op deze manier in staat worden gesteld om in de behoeften van onze gasten te voorzien. We hopen dat meerdere winkeliers zich aansluiten bij deze initiatieven, zodat elk een eigen steentje bijdraagt aan het hospice, dat toch voor een deel afhankelijk blijft van giften.

Dankbaar

We zijn onze hemelse Vader dankbaar voor de kracht die Hij gaf om dit mooie werk te doen. Aan de andere kant ervaren we zelf veel dankbaarheid van onze gasten en hun familieleden:

"De laatste fase van zijn leven heeft mijn vader in Hospice Nijkerk doorgebracht.
Zowel mijn vader als mijn moeder zijn er liefdevol opgevangen. De medewerkers hebben mijn moeder alle zorg uit handen genomen, zodat mijn ouders op een waardige wijze afscheid van elkaar konden nemen. Ondanks deze moeilijke tijd, hebben wij dit als zeer fijn ervaren."

"Het hospice doet heel goed werk in de stervensbegeleiding, zowel voor de patiënt als voor de naasten. Ik heb zelf, als nabestaande, hiermee te maken gehad in het voorjaar, en ik heb veel bewondering voor de manier waarop de vrijwilligers dit doen! Klasse!"

Bemoedigende woorden om in vol vertrouwen verder te gaan!