Waardig(samen)leven
tot aan het eind

Waardig(samen)leven
tot aan het eind

Prezo

Op 10 december 2024 in de ochtend was het weer zover: we krijgen bezoek van een auditeur, die gaat bepalen of ons Prezo keurmerk 1,5 jaar verlengd mag worden.
Toch altijd een spannend moment voor degenen die zo’n dag aan het werk zijn in het hospice.
Begin van de middag kwam het verlossende woord: we hebben een positieve beoordeling gekregen. De auditeur was erg onder de indruk en ‘had kippenvel-momenten gehad” en dat zegt genoeg. “Alles klopt” zei ze. En ze voelde dat het echt was.
Als hospice hebben we het ook als een goede ochtend ervaren. Het is mooi om trots te zijn op en te kunnen vertellen over je werk.

Wat is Prezo
Sinds begin 2020 heeft Hospice Nijkerk het Prezo keurmerk.
Dit is een kwaliteitssysteem in de zorg, waarmee je realiseert dat onze gasten tevreden zijn, dat onze dienstverlening voor deze gasten en hun naasten structureel verbetert. En dat onze organisatie verantwoorde zorg biedt en voldoet aan de eisen uit onze branche.

Algemene conclusie auditeur
Tijdens de audit is gesproken met een bestuurslid, de directeur, coördinatoren, medewerkers en vrijwilligers. Duidelijk was dat zij met veel passie de gasten en hun naasten zorg en ondersteuning bieden. De gasten en naasten zijn tevreden over de zorg die zij in hun laatste levensfase in Hospice Nijkerk ervaren.
Er wordt met Amaris Zorggroep en andere hospices samengewerkt en het streven is om samenwerking in de regio nog meer op te gaan zoeken.
Afgelopen tijd heeft er een transformatie plaatsgevonden van een uitvoerend bestuur naar een bestuur op afstand.
De directeur is verantwoordelijk voor de kwaliteit van leven van de gasten in het hospice, de geboden zorg en de behaalde resultaten en zij legt verantwoording af aan het bestuur.
De auditeur heeft ervaren dat er echt vanuit ‘de bedoeling’ wordt gewerkt. Alles is erop gericht om waarde toe te voegen aan de laatste levensfase van de gast.
Het nieuwe strategische meerjarenbeleidsplan 2024-2028 is met betrokkenheid van medewerkers en vrijwilligers tot stand gekomen. De auditeur is van mening dat dilemma’s en risico’s goed in beeld zijn, dat er methodisch en cyclisch wordt gewerkt en dat er sprake is van een leercultuur.
Zo is het formulier waarop de MIM-melding (melding incident medewerker) wordt gemaakt vereenvoudigd en is de nieuwe kwaliteitswerkgroep nu betrokken bij de analyse van de MIM-meldingen en de verbetersuggesties.
Ook wordt via kleuren nu de monitoring van het jaarplan zichtbaar gemaakt op diverse momenten in het jaar. Je kan nu in ‘één oogopslag’ zien waar de organisatie staat met
betrekking tot de doelen die gesteld zijn.
Er zijn geen uitdagingen door de auditeur geconstateerd en ook geen ontwikkelsuggesties.

Complimenten
En we kregen bovendien nog expliciet een paar complimenten:
Voor het bewust uitnodigen van de gast/naaste om aanwezig te zijn bij het MDO (Multi disciplinair overleg), dat elke 2 weken plaatsvindt om het behandelplan waar nodig aan te passen.
Voor het gaan werken met het eZorg Madenco wat specifiek voor hospicezorg is ontwikkeld.
Voor de wijze waarop er met  Amaris Zorggroep en andere hospices wordt samengewerkt.

Toekomst
Uitdaging is en blijft, of we kunnen vasthouden wat we hebben en anders kunnen gaan vormgeven bij een lager budget. Ook daar heeft de auditeur goede voorbeelden van gezien.
Verder werd duidelijk dat we ons heel erg bewust zijn waar we staan als organisatie, wat we goed doen en waar nog kansen liggen.
De auditeur heeft mensen ontmoet, die vol gaan voor hun werk en gasten die heel blij zijn dat ze hier mogen zijn. Dat biedt vertrouwen voor de toekomst!

Petra van de Haar, bestuur ondersteuner projecten