Financiën is vaak niet het meest populaire onderwerp in de zorg. Maar we kunnen nu eenmaal niet zonder en ook wij moeten zorgvuldig met de financiële middelen omgaan. Daarom een korte uiteenzetting van ‘de financiën van het hospice’. De inkomsten van het hospice bestaan uit 5 categorieën.
De eerste is subsidie van het Ministerie van VWS. Er is een landelijke subsidieregeling voor (erkende) hospicezorg. Het landelijke subsidiebedrag wordt telkens voor 3 jaar vastgesteld en moet dan verdeeld worden over alle hospices. Dit betekent dat als in die periode van 3 jaar de hospicezorg toeneemt, er dan minder geld per hospice beschikbaar is. Deze subsidie is bedoeld om de basisvoorziening van het hospice in stand te houden (maar dan ook echt de basis).
De tweede categorie is subsidies en bijdragen vanuit de lokale overheid; niet alleen van de Gemeente Nijkerk, maar ook van omliggende gemeenten krijgen we geld voor opleidingen voor de vrijwilligers en voor schoonmaakwerkzaamheden (door een extern schoonmaakbedrijf).
De derde categorie is een vergoeding vanuit Amaris voor de coördinerende werkzaamheden die ons team doet.
De vierde categorie zijn de eigen bijdragen van de gasten (vaak vergoed vanuit de ziektekostenverzekering).
En de vijfde categorie is giften en donaties. Er is gelukkig een constante stroom van giften en donaties waar we jaarlijks op kunnen rekenen. En bijna ieder jaar zijn er ook onverwachte eenmalige giften; bijvoorbeeld uit een erfenis of een sponsoractie. Door de giften en donaties kunnen we die (soms kleine) extra dingen doen die juist zo gewaardeerd worden door onze gasten én kunnen we in de meeste jaren wat sparen om financiële tegenvallers in andere jaren op te vangen.
Wat doen we met dat geld? Ook dit kunnen we in een paar categorieën indelen.
Om te beginnen heeft het hospice een zeer bekwaam team van medewerkers in dienst. Dit zijn een directeur, coördinatoren (met ieder een eigen aandachtsgebied) en een administratief medewerker. Zij regelen alles wat niet met de directe verpleegkundige zorg te maken heeft.
In de tweede plaats het pand met alle voorzieningen die daarbij horen (technische installatie, keuken, tilhulpmiddelen etc). U zult begrijpen dat wij –financieel gesproken– veel last hebben gehad van de sterk gestegen energieprijzen een paar jaar geleden.
Een derde categorie zijn de kosten voor onze gasten, zoals voeding en verder algemene kantoorzaken, zoals ict etc.
En de verpleegkundigen dan? Zij worden volledig betaald door Zorggroep Amaris (o.a. Arkemheen en thuiszorg). Als hospice kunnen wij absoluut niet zonder de meer dan 100 vrijwilligers, maar zij mogen geen verpleegkundige handelingen verrichten. De gelden voor het verpleegkundig team komen uit de Zorgverzekeringswet Wijkverpleging en soms uit de Wet Langdurige Zorg.
Het lijkt erop dat de komende jaren –financieel gesproken– erg spannend gaan worden. Er zijn door de politiek flinke bezuinigingen aangekondigd, maar hoe dat precies gaat uitpakken weten we nog niet en dat is best vervelend. Daar staat tegenover dat de kosten de komende jaren zeer waarschijnlijk ‘gewoon’ omhoog zullen blijven gaan als gevolg van inflatie en CAO-wijzigingen. Natuurlijk proberen wij na te denken over scenario’s, keuzes etc. – maar dat is niet eenvoudig. Met Amaris zijn we inmiddels hierover in gesprek.
We mogen weten dat we het mooie werk in het hospice in afhankelijkheid van God mogen doen. En al meerdere keren zijn we in afgelopen jaren financieel verrast met een (soms enorme) gift of schenking. Maar het ontslaat ons niet van onze verantwoordelijkheid om als een goed rentmeester met de middelen om te gaan en niet alleen naar vandaag maar ook juist naar de toekomst te kijken.
Jan Vreekamp
Penningmeester bestuur Stichting Hospice Nijkerk e.o.
Vetkamp 23
3862 JM Nijkerk
033 2473100
info@hospicenijkerk.nl
© 2021 Stichting Hospice Nijkerk e.o.
Website door: gedesign | living your brand
Realisatie: Willem Does